Hoe werk ik?

Therapeutische relatie

In mijn behandelingen staat de therapeutische relatie centraal. Deze relatie is gebaseerd op samenwerking in wederzijds respect en vertrouwen en het uitgangspunt is dat alles bespreekbaar is.

Ik hecht daarbij veel waarde aan eigen autonomie en verantwoordelijkheid van de cliënt. Er wordt daarom altijd in overleg bepaald, welke behandelmethode, voor welk specifiek probleem of klacht, op welk moment, het meest passend zal zijn. 

Behandelcyclus

Wanneer je ervoor kiest om je aan te melden bij mijn praktijk is mijn streven om de intake en behandeling op elkaar aan te laten sluiten (d.w.z. zonder wachttijd). Een gesprek duurt meestal 45 minuten tot een uur. De intake neemt meestal een en soms twee gesprekken in beslag. Voor de intake word je gevraagd (digitaal) een klachtenlijst in te vullen. Deze dient als beginmeting en wordt, na afronding van de behandeling opnieuw aangeboden ter evaluatie.

Na de intake kijken we of er sprake is van een diagnose en zo ja welke. Samen stellen we een behandelplan op en er wordt een inschatting gemaakt van het zorgvraagzwaartepakket (zie vergoedingen) Er wordt in de gesprekken regelmatig stilgestaan bij de voortgang van de behandeling, zowel vanuit jouw eigen visie als vanuit mijn visie als behandelaar (evaluatie) Eventuele problemen en/of knelpunten kunnen altijd worden besproken. Na afloop van de behandeling gaat er, mits je daar bezwaar tegen hebt gemaakt, een afsluitbrief naar je huisarts. Je hebt recht op inzage en je ontvangt, indien gewenst, een kopie. 

Methodieken en stromingen

Ik maak in mijn behandelingen regelmatig gebruik van EMDR. Daaruit vloeit voor mij logischerwijs voort dat ik aan de basis van een trauma analyse voornamelijk gebruik maak van concepten uit de cognitieve gedragstherapie en de schematherapie. Naast het feit dat dit zeer bruikbare methodieken zijn voor het maken van een trauma analyse, bieden deze stromingen ook inzichten in (vastgeroeste) patronen, gedrag of ideeën waarmee je tegen het probleem of de klacht waarvoor je hulp zoekt, aankijkt. Dit biedt daarom een handvat om je te helpen om een manier te vinden hier anders mee om te gaan.  Daarom werk ik ook vaak oplossingsgericht.  Vanuit een gezonde dosis nuchterheid en door het stellen van uiteenlopende vragen probeer ik je te laten kijken naar waar jouw eigen (veer) kracht ligt en welke oplossingen er binnen jezelf al voorhanden zijn, Elke sessie wordt daarbij gezien als op zichzelf staand, waarbij je zelf bepaalt of er nog een volgende sessie gewenst is of niet. Dit alles onder het motto: kort als het kan en langer als het moet.

Kwalificaties

Naast de liefde voor mijn vak, vind ik kwalificaties ook belangrijk. Als GZ Psycholoog ben ik BIG geregistreerd onder nummer 39063369125. Daarnaast ben ik gecertificeerd EMDR Practitioner volgens de richtlijnen van de Vereniging EMDR Nederland.

Het leven als reis
Mijn reis
Hoe werk ik?
Aanmelden

Everyone you meet is fighting
a battle you know nothing about.

Be kind.

Always.

Kwaliteit!

Een BIG registratie staat voor een gedegen opleiding waaraan ook kwaliteitseisen gesteld mogen worden. Ik vind dat ik een inspanningsverplichting heb om aan deze eisen te voldoen. Daarnaast ben ik lid van de beroepsverenigingen NVGzPLVVP, VVAA,  GPC en de VEN

In 2016 en 2021 heeft de praktijk deelgenomen aan een visitatietraject van de LVVP en beschikt de praktijk tevens over een goedgekeurd kwaliteitsstatuut.  Deze ligt ter inzage in de praktijk.

Een klacht?

Ondanks de hierboven beschreven werkwijze kan het natuurlijk altijd gebeuren dat je ergens niet tevreden over bent. Ik ga ervan uit dat je dit, in de eerste instantie, met mij bespreekt, zodat we samen tot een oplossing kunnen komen. Wanneer het echter niet lukt om de problemen rechtstreeks met mij te bespreken dan kun je contact opnemen met de Landelijke Vereniging van Vrijgevestigde Psychologen en Psychotherapeuten (LVVP).   Zij kunnen je in contact brengen met een klachtenbemiddelaar of u doorverwijzen naar de LVVP-klachtenfunctionaris van  Klacht & Company. Deze is bereikbaar per mail via LVVP@klachtencompany.nl, per telefoon via (088) 234 16 06 of per aangetekende post via postbus 3106, 2601 DC Delft. Het heeft daarbij de voorkeur dat je het klachtenformulier mailt aan Klacht&Company.